Films en seriesFilms en series

dinsdag 6 april 2010

Warme herinneringen

Weer een aantal jubilea. Handig om dit eerder in het jaar te vermelden in plaats van in november

Dit keer zijn het geen ronde jaartallen, maar zeker de moeite van het vermelden waard omdat ik aan alle drie warme herinneringen heb.

Te beginnen met de oudste van het stel: Thunderball. De eerste Bond-film die ik ooit zag. Tenminste, dat denk ik. Helaas weet ik het niet helemaal zeker, maar ik herinner mij deze film nog erg goed van vroeger en dat heb ik bij geen van de andere oude Bond-films. Ik weet ook dat ik het eind van de film nooit goed kon onthouden, ook omdat in die andere Thunderball (Never Say Never Again) de grote boef opnieuw Largo heet – dan kan die Largo uit Thunderball toch nooit dood zijn?



De muziek, de entourage, de prachtige beelden, een onderkoelde Connery, alles aan die film roept warme herinneringen op. Thunderball is voor mij écht Bond. Bond zoals Bond moet zijn.

A View to a Kill zag ik begin jaren negentig na een bezoek aan Parijs. Op de Eiffeltoren met uitzicht over de Seine vertelde mijn vader dat James Bond dit stalen bouwwerk ook ooit had beklommen. Volgens mijn vader hopte Bond van peiler naar peiler. Mijn fantasie sloeg direct op hol – viel dat even tegen toen ik de film bij aankomst in Nederland uit de videotheek haalde. De Eiffeltoren kwam inderdaad in de film voor, maar ik zag Bond niet met gevaar voor eigen leven over de balustrade springen.



Wat wel een grote verrassing was: de titelsong van de film, want die kende ik van de radio! Geen idee dat deze Duran Duran bij een Bond-film hoorde, maar ik had het altijd al een goed nummer gevonden. Want een goed idee om dit voor een Bond-film te gebruiken!

GoldenEye tot slot. De eerste Bond-film die ik in de bioscoop zag. Ik wist nog maar weinig van de film, dit in tegenstelling tot alle volgende Bond-films, die ik via internet minutieus in de smiezen kon houden.



Via een prijsvraag in de Zondagskrant wist ik tickets te bemachtigen voor een voorvertoning. Als extra prijs kreeg ik ook een GoldenEye-sweater en zo'n speldje met het GoldenEye-logo. Daarbij werd er ter plekke nóg een prijs weggegeven: de 30th Anniversary Collection. Een cd die ik weliswaar al had, maar ik kon hem moeilijk weigeren. Ik was namelijk de enige die deze simpele vraag goed had: noem de eerste twee Bond-films.

Toen vóór de uitreiking werd vermeld dat er maar één iemand was die de vraag goed had beantwoord, kwam ik al naar voren lopen. Zo zeker was ik nog nooit van mijn zaak geweest. Daarna konden we eindelijk plaatsnemen in de luxe fauteuil en werd ik omvergeblazen door deze nieuwste Bond-film. Bond was weer helemaal terug. Ik was een gelukkig mens.

…Een drietal jubilea dit jaar dus. Doe er mee wat je wilt.

Geen opmerkingen:


© Bond Blog 2009 — 2024
Alle fotorechten voorbehouden aan Danjaq LLC. / Eon Productions, United Artists Co., MGM Studios, Columbia Pictures, 20th Century Fox Home Entertainment, Sony Pictures Inc., Universal Pictures