Films en seriesFilms en series

donderdag 21 mei 2015

Vliegveld in de woestijn

Vandaag voor de NTR een uitzending gemaakt met Marieke Poelmann. Schrijfster van het aangrijpende boek Alles om jullie heen is er nog (nummer 27 in de Boeken Top 60). Over de vliegramp in Tripoli vijf jaar geleden waarbij Mariekes ouders omkwamen.

Een aantal maanden na de vliegtuigcrash krijgen nabestaanden de kans om de rampplek in Libië te bezoeken. Marieke gaat erheen en schrijft daar in hoofdstuk 39 het volgende over:

Het vliegveld is verlaten. Ik heb het idee dat ik veertig jaar terug in de tijd ben gevlogen. Een zanderig landschap met een verdwaald bruinig gebouw, verderop een verkeerstoren. Het doet me denken aan een oude James Bond-film uit de jaren zeventig. Ik keek ze allemaal, op lange zondagmiddagen samen met mijn vader op zolder.

Mijn vermoeden is dat het hier om The Living Daylights gaat, uit 1987. Bij mijn weten de enige wat oudere Bond-film met een vliegveld in de woestijn. Omdat Marieke gisteren tot elf uur ’s avonds bij een bijeenkomst zat, had ze geen tijd meer om de film te checken. Hierbij het desbetreffende fragment (vanaf 2:40):


 

Alles om jullie heen is er nog. Niet alleen aangrijpend, maar bovenal goed geschreven en zelfs spannend. O ja, de uitzending van de NTR Academie is vanavond te beluisteren om 23:00 uur op Radio 5.

Geen opmerkingen:


© Bond Blog 2009 — 2024
Alle fotorechten voorbehouden aan Danjaq LLC. / Eon Productions, United Artists Co., MGM Studios, Columbia Pictures, 20th Century Fox Home Entertainment, Sony Pictures Inc., Universal Pictures