woensdag 11 november 2015

'Eén take was onmogelijk'

Openingsshot Spectre ontleed


Het adembenemende openingsshot van Spectre is een take van vier minuten. Uitgedokterd door de Nederlandse cameraman Hoyte van Hoytema. "Het lijkt op één take", zegt Van Hoytema deze week in The Hollywood Reporter. "Maar één take was onmogelijk."

Welkom bij de magie die film heet.

Director of Photography Hoyte van Hoytema

Natuurlijk is zo'n minuten durend shot niet nieuw in de filmwereld. Maar wel voor James Bond. "Het is een intense manier om de film ingezogen te worden", aldus Van Hoytema.

De film begint met een hoog shot van een skelet, een metershoge pop die wordt voortgeduwd op een kar. De camera draait 180 graden in de lucht, over de mensenmassa heen, waardoor we de grootschaligheid van de parade te zien krijgen. We bevinden ons in Mexico-Stad, het is de Dag van de Doden.

Dag van de Doden in Mexico-Stad

Dan zoomt de camera in op een man in het wit. De man beweegt zich door de menigte en passeert een gemaskerd stelletje. Zodra de man voorbij is, gaat de camera met het stel mee het naastgelegen hotel naar binnen.

Gemaskerd stel

Normaal gesproken zou hier een knip zitten, maar in plaats daarvan volgt Van Hoytema het gemaskerde stel met een steadicam langs de lobby, de lift in, de hotelkamer op, waar de gemaskerde man zich onthult als James Bond.

Vervolgens volgt de camera Bond als hij het raam uitklimt, langs de dakrand verder loopt, een trappetje neemt, een sprongetje naar het naastgelegen dak en uiteindelijk zijn vizier scherp stelt op het gebouw aan de overkant. En pas hier zit de eerste knip.

Wandeling over de daken

"Het gebruikelijke beginshot is groots en zoomt daarna in op de personages", legt Van Hoytema uit. "We vonden het een leuk idee om het beeld constant in beweging te houden, en om het van binnen weer naar buiten te verplaatsen, zodat de omvang van de scène nog beter zichtbaar wordt. Al met al was dat geen eenvoudige opgave."

De parade

Maar niets is wat het lijkt bij film. Het minuten durende openingsshot bestaat in werkelijkheid uit verschillende minutieus gechoreografeerde takes, slim aan elkaar gemonteerd met behulp van een klein beetje computerwerk (Van Hoytema verzekert dat er nergens in de scène een volledig computershot zit).

Het eerste shot is opgenomen met een camerakraan, die het overzichtsshot geeft en vervolgens de acteurs volgt naar het hotel. Daar zit een knip, want het hotel bevindt zich in werkelijkheid in een andere straat. Het shot wordt overgenomen door een steadicam die de acteurs door het hotel volgt de lift in. De hotelkamer waar ze daarna belanden, is weer een filmset in Pinewood Studios bij Londen.

Pinewood Studios

Wanneer Bond het raam uitklimt, wordt het shot weer overgenomen door de kraan, die bevestigd was op een enorme stellage, om 007 drie etages hoog te kunnen volgen op het dak.

En toch. Het lijkt allemaal één lange take...

1 opmerking:

Anoniem zei

Zeer knap gedaan. Was tijdens de premiere niet te zien. Toch vrijdag nog eens kijken of ik er iets van zie.