Films en seriesFilms en series

vrijdag 23 juni 2023

Krabbé maakt achtluik voor tachtigste verjaardag

Bond-boef en beschermheer van Bond Blog Jeroen Krabbé (78) is bezig aan een bijzonder project ter gelegenheid van zijn tachtigste verjaardag, die hij in 2024 hoopt te vieren. De acteur en schilder gaat zijn eigen leven in acht schilderijen vereeuwigen.

Jeroen Krabbé met The Golden Gate Bridge uit A View to a Kill

„Fucking tachtig is een moment, met name het getal, al heb ik er niet veel mee”, vertelde Krabbé donderdag in gesprek met Femke van der Laan op NPO Radio 1. „Maar je kijkt wel terug op zo’n moment: hoe is je leven gegaan? Ik ben acht schilderijen aan het maken waarin ik elk decennium verbeeld.”

Hij is al een heel eind op weg met de bijzondere reeks doeken. „Soms zie je letterlijk wat ik heb meegemaakt, soms zijn het symbolen die ik heb geschilderd.”

In de jaren tachtig maakte Krabbé 32 films in tien jaar. „Op dat doek heb ik mijzelf geschilderd in mijn rol in James Bond, omdat dat zo’n belangrijk iets was.” De acteur speelde in 1987 de Russische dubbelspion Koskov in de Bond-film The Living Daylights.

Krabbé in de rol van zijn leven, die van General Koskov in The Living Daylights (1987)

De Nederlandse kunstenaar raakte geïnspireerd door de televisieserie over Frida Kahlo die hij heeft gemaakt. „Die heeft ook haar hele eigen leven geschilderd: haar pijn, haar ellende, haar schulden, haar minnaars. Ik had zelf zelden autobiografische werken gemaakt, maar dacht nu: laat ik het eens proberen. En het eerste schilderij ging goed. Daar zitten twee oude kindertekeningen van mij in.”

Krabbé zei in het programma overigens niet wat hij met de doeken gaat doen. De acteur en schilder wordt als alles goed gaat op 5 december 2024 tachtig. „Het laatste doek mag ik van mijzelf nog niet afmaken dit jaar, daar moet ik echt mee wachten tot het daadwerkelijk 2024 is.”

Luister hier het gesprek met Jeroen Krabbé in Nooit meer slapen terug.

Bron: NU.nl

Geen opmerkingen:


© Bond Blog 2009 — 2024
Alle fotorechten voorbehouden aan Danjaq LLC. / Eon Productions, United Artists Co., MGM Studios, Columbia Pictures, 20th Century Fox Home Entertainment, Sony Pictures Inc., Universal Pictures