Het gonst al een tijdje op webfora en in filmtijdschriften, en nu mengt zelfs ex-James Bond-acteur George Lazenby zich in de discussie. De ophef betreft de nieuwste Bond-film Skyfall, waarin agent 007 zijn vertrouwde wodka-martini verruilt voor bier. Heineken bier.
Dit artikel is ook te lezen in het Engels, Spaans, Frans en (de leukste) Chinees.
Dit artikel is ook te lezen in het Engels, Spaans, Frans en (de leukste) Chinees.
Door Willemien Groot van de Wereldomroep
Het profiel van de gedistingeerde geheim agent is niet compleet zonder strakgesneden smoking, designer horloge, Aston Martin en mooie dame aan zijn zijde. En uiteraard zijn 'wodka-martini. Shaken, not stirred.' Bij voorkeur tegen de achtergrond van een exclusief casino onder palmbomen.
'In die setting past het natuurlijk niet dat Bond een biertje bestelt. Dat gaat net een stap te ver', zegt Merlijn Kuiper van James Bond Nederland, de nieuwswebsite over de superspion. 'Een biertje op het strand in Mexico kan natuurlijk weer wél.'
Niet zeuren
George Lazenby, de Australiër die eenmalig Bond speelde in On Her Majesty's Secret Service, reageerde deze week furieus op de Amerikaanse roddelwebsite TMZ. In de 23ste Bond-film, Skyfall, wordt met 'een heilige traditie' gebroken, met als enig doel: geld verdienen.
Lazenby voegt er nog even vilein aan toe: 'en het is niet eens het beste bier.' Maar: 'Lazenby moet niet zeuren', zegt Jasper Hartog van de website Bondblog.nl hartgrondig. 'Hij heeft één James Bond-film gemaakt en vraagt sindsdien geld voor alle optredens die iets met Bond te maken hebben.'
Hype
'Dit is gewoon een hype. Bond-films hebben altijd vol gezeten met reclameattributen. Van dure Seiko-horloges tot de gadgets van Philips in de jaren tachtig', zegt Matthijs Ruppert die de Nederlandstalige James Bond fanwebsite onderhoudt. 'Ik denk dat het echt wel meevalt.'
Ondanks zijn persoonlijke bezwaren vindt ook Bondnieuws-fanaat Merlijn Kuiper de uitspraken van Lazenby een beetje flauw. 'Als de Britse autofabrikant Aston Martin acht auto's mag leveren, staat iedereen te klappen. Want dat is goed voor de autoverkoop. En Heineken zou dat niet mogen?'
Authentiek
De commerciële band tussen de Nederlandse bierbrouwer en James Bond dateert al van 1997, toen de film Tomorrow Never Dies uitkwam. Sindsdien duikt het merk op in beeld, tot nu toe in de achtergrond. In ruil daarvoor mocht Heineken het Bond-logo gebruiken op zijn flesjes, blikjes en reclamespullen.
Maar in het jubileumjaar 2012 - vijftig jaar geleden kwam de eerste Bondfilm uit - koos het bedrijf voor een duidelijker profilering. Naar verluidt is 45 miljoen dollar betaald om Bond-acteur Daniel Craig aan het bier te krijgen. Het is een goed bewaard geheim wanneer en hoe vaak dat gebeurt.
Misverstand
Heineken wilde niet telefonisch reageren, maar laat per wel per email weten 'dat het een hardnekkig misverstand is dat James Bond geen wodka-martini meer zou drinken. Dat zal hij zeker wel doen.' En: 'James Bond bestelde of dronk al eerder bier in Licence to Kill en Quantum of Solace,' weet Jasper Hartog.
Daniel Craig maakt er in ieder geval geen probleem van. 'Het is niet erg dat Bond een biertje drinkt', zegt hij in een interview met de Amerikaanse website Moviefone. 'Hij is nu eenmaal een drinker. Dat maakt hem tot wie hij is. In de film is dat toevallig Heineken.'
Noodzakelijk
Craig realiseert zich maar al te goed dat de entertainmentindustrie niet kan voortbestaan zonder product placement. Alleen met sponsoring zijn megaproducties van honderden miljoenen dollars nog betaalbaar. 'Het is een ongelukkig, maar noodzakelijk onderdeel van het maken van een film als Skyfall.'
Geen opmerkingen:
Een reactie posten