Films en seriesFilms en series

maandag 20 juli 2009

Sir Ivanhoe of Rotherwood

Op zoek naar middeleeuwse muziek voor de opname van donderdag in de Ruïne van Brederode, stuitte ik op de intro van Ivanhoe. Ik herinner mij de kreet 'Ivanhoe' van het jongetje nog levendig, al dacht ik dat hij dit vroeger met iets meer pit bracht.

Natuurlijk weet ik dat Roger Moore hier de hoofdrol speelde, terzijde gestaan door Robert Brown (de latere M) als zijn hulpje Gurth – dat moest mijn vader overigens altijd even vermelden als hij Robert Brown in de Bond-films zag. Maar het is pas nu dat ik eigenlijk besefte dat ik Roger Moore al veel eerder had gezien, voordat ik James Bond in hem zag. Ik was de jongere Moore in zijn ridderpak al lang weer vergeten.

Zoiets had ik ook met Pierce Brosnan die ik al eens in Mrs. Doubtfire voorbij had zien komen. Blijkbaar vergeet je dat soort minder belangrijke rollen en zeker van iemand die je nog niet eerder hebt opgemerkt. Het is een schim die de kans niet krijgt een herinnering te worden. Nog voor de eindtitels van de film ben je 'm al kwijt. 

Ivanhoe heb ik als kind meermaals gezien. Toch zag ik Roger Moore pas voor het eerst in Live and Let Die. En zo gaat dat met honderden acteurs, die je ergens al eens voorbij hebt zien komen, maar pas gaan opvallen als je ze vaker ziet. Dat er een zichtbaar vraagteken boven je hoofd verschijnt: waar heb ik die toch eerder gezien?

De muziek van Ivanhoe wordt trouwens niks voor donderdag. Veel te gedateerd voor een programma over de middeleeuwen…

Geen opmerkingen:


© Bond Blog 2009 — 2024
Alle fotorechten voorbehouden aan Danjaq LLC. / Eon Productions, United Artists Co., MGM Studios, Columbia Pictures, 20th Century Fox Home Entertainment, Sony Pictures Inc., Universal Pictures