Films en seriesFilms en series

maandag 4 april 2011

De ontvoering van een Bond-sponsor

Een van de beste boeken die ik ken, wordt moment verfilmd. De ontvoering van Alfred Heineken, of zoals de film heet: De Heineken ontvoering.

Ik neem ten minste aan dat het boek van Peter R. de Vries als uitgangspunt wordt genomen. Al schijnt dit verhaal niet helemaal representatief te zijn, omdat het vooral vanuit het gekleurde oogpunt van hoofdontvoerder Cor van Hout wordt verteld.

Hoe dan ook, de opnames zijn begonnen. Rutger Hauer speelt Heineken. Verder met Reinout Scholten van Aschat (de zoon van) als Martin Erkamps, Gijs Naber als Cor van Hout, Teun Keulboer als Frans Meijer en de voor mij onbekende Korneel Evers als Jan Boelaard. Het personage Willem Holleeder zit niet in de film, dat vonden de makers iets te riskant...

Wat het boek van Peter R. zo de moeite waard maakt, is de nauwkerurige inkijk in het Amsterdamse penozecircuit begin jaren tachtig. De secure voorbereiding op de ontvoering en de vlucht nadien. De ontvoering zelf is niet het hoogtepunt.

Deze productie staat al jaren op stapel. De inmiddels overleden regisseur Gerrard Verhage is er jaren geleden al mee bezig geweest. Die andere 'op waar gebeurde feiten' misdaadfilm De dominee is van zijn hand. Dat vond ik niet zo'n gelukkige rolprent. Prachtige jaren tachtig-aankleding, maar weinig boeiend. Peter Paul Muller als Klaas Bruinsma (Klaas Donkers in de film) was met recht een dooie pier. In niets te vergelijken met Mullers alter-ego Martin Morero.

Wat ik van De Heineken ontvoering hoop, is dat regisseur Maarten Treurniet zich niet te veel laat meeslepen door de ontvoering op zich. Maar, net als De Vries, de voorbereiding een belangrijke rol laat spelen. Ik heb het boek nu een aantal maal gelezen. En steeds weer krijg ik op een bepaalde manier ontzag voor die ploerten.

Als dát nou in de film zou zitten - ik kom er nog op terug. De film draait vanaf november in de bioscoop.

Geen opmerkingen:


© Bond Blog 2009 — 2024
Alle fotorechten voorbehouden aan Danjaq LLC. / Eon Productions, United Artists Co., MGM Studios, Columbia Pictures, 20th Century Fox Home Entertainment, Sony Pictures Inc., Universal Pictures