Films en seriesFilms en series

maandag 7 november 2011

John Logan: verbonden aan Bond

In een interview met TriQuarterly Online, vertelt Skyfall-schrijver John Logan over zijn ‘levenslange verbondenheid’ met de Bond-films: “Ik voel me deel van een doorlopend verhaal.”

“Ik ben opgegroeid met James Bond, herinner mij de eerste film die ik zag en alle volgende”, zegt Logan in TriQuartely. “Zodoende zijn ze altijd een deel van mijn eigen levensverhaal geweest. Hetzelfde geldt voor de personages uit Star Trek, ze horen bij mij. Dus als je de kans krijgt dat doorlopende verhaal verder te brengen – dat is buitengewoon.”


“Bij een Bond-film voel je een bijzondere verantwoordelijkheid”, gaat de schrijver verder. “Het publiek komt op de film af met bepaalde verwachtingen – ze kennen de karakters maar al te goed. Die kijker wil je niet teleurstellen.”

“Ik heb altijd veel steun gekregen in mijn werk. Veel mensen om mij heen hebben altijd in me geloofd, eerst mijn leraren en daarna de mensen in het theater waarvoor ik werkte. Zelfs al hielden ze niet van al mijn theaterwerk, ben ik wel altijd gesteund om toneelschrijver te worden en mijn eigen vorm daarin te vinden. Als je collega’s hebt die je respecteren en in je werk geloven, helpt dat om trots op je werk te zijn.”

Gladiator (2000)
John Logan (1961) is vijftien jaar als filmschrijver actief. En daar zitten niet de minste titels bij. Van zijn hand zijn onder meer: Any Given Sunday (Oliver Stone), Gladiator (Ridley Scott), Star Trek: Nemesis (Stuart Baird), The Last Samurai (Edward Zwick), The Aviator (Martin Scorsese), Sweeney Todd (Tim Burton), Corolianus (Ralph Fiennes), Hugo (Martin Scorsese) en Lincoln (Steven Spielberg). Aardige aan deze lijst is dat Stuart Baird verbonden is aan Skyfall als editor en Ralph Fiennes een rol heeft in de film.

Het scenario voor Skyfall heeft Logan samen geschreven met vaste scenaristen Neal Purvis en Robert Wade. Schrijver Peter Morgan was in een vroeg stadium bij het project betrokken, maar heeft zich teruggetrokken door het faillissement van MGM vorig jaar. Het schijnt dat een gedeelte van Morgans bijdrage voor de definitieve versie van Skyfall behouden is.

Geen opmerkingen:


© Bond Blog 2009 — 2024
Alle fotorechten voorbehouden aan Danjaq LLC. / Eon Productions, United Artists Co., MGM Studios, Columbia Pictures, 20th Century Fox Home Entertainment, Sony Pictures Inc., Universal Pictures