Arnold heeft altijd aangegeven dat hij zich niet gepasseerd voelde toen Thomas Newman werd aangetrokken om de score van Skyfall te verzorgen. Voor het eerst sinds 1997 was Arnold niet betrokken bij een Bond-film en kon hij zich volledig richten op de muziek voor de openingsceremonie van de Olympische Spelen.
David Arnold werd in 1997 benaderd voor zijn eerste Bond-film Tomorrow Never Dies. Vlak daarvoor had hij Shaken and Stirred uitgebracht, een album met James Bond-covers. De componist dacht altijd dat Shaken and Stirred en de Amerikaanse blockbusters Stargate en Independence Day de aandacht van de Bond-producenten had getrokken. Maar het bleek dat een medewerker van een Londense platenzaak hem had aanbevolen bij de filmmakers.
David Arnold met Shirley Bassey tijdens de opnames van het album The Performance (2009) |
Over Bond 24 is momenteel nog weinig bekend, behalve dat Daniel Craig, Ralph Fiennes, Naomie Harris en Ben Whishaw terug zullen keren als respectievelijk Bond, M, Moneypenny en Q.
Hoewel niet altijd even origineel of baanbrekend als zijn grote voorbeeld John Barry, bewijst David Arnold al jarenlang een prima alternatief te zijn. Thomas Newman was een verfrissende onderbreking, maar Arnold maakt naar mijn idee de beste kans voor Bond 24. En daarbij, er moet gewoon geleverd worden.
Een van de weinige foto's waarop David Arnold en John Barry samen te zien zijn (2002) |
Keerden de filmmakers in het verleden daarom vaak terug naar John Barry, die kon namelijk een maand voor de release nog een complete score in elkaar draaien, Arnold lijkt uit hetzelfde hout gesneden. En toegegeven, hij lijkt tijd te hebben, op filmgebied heeft hij het beduidend minder druk dan Barry in zijn hoogtijdagen. Dat blijft toch een klasse apart.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten