woensdag 16 oktober 2013

From Russia with Love 50: de nalatenschap

Deze maand is het vijftig jaar geleden dat From Russia with Love in de bioscoop verscheen. Hoewel Nederland pas in juli 1964 aan de beurt was, blikken we in vier afleveringen terug op een van de beste Bond-films uit de reeks.

Dit artikel van Bill Koenig verscheen eerder op The HMSS Weblog.


Aflevering 4 (slot)
DE NALATENSCHAP

Sinds de bioscooprelease is From Russia with Love altijd een aparte film binnen het Bond-genre geweest.

De tweede Bond-film is een regelrechte spionagethriller, zoals we die niet meer gezien hebben in de serie. De McGuffin, ooit bedacht door Hitchcock, is een decoder. Een belangrijk apparaat in de spionnenwereld, maar geen directe dreiging voor de wereldbevolking. De prijs zou in latere films veel hoger worden, met een radio-actieve dreiging op de Amerikaanse goudvoorraad, het terugvinden van twee atoombommen, het voorkomen van een nucleaire aanval...

Mr. Cool: Sean Connery in Istanbul

Deze film heeft een groot aantal memorabele scènes, zoals de aanval van Bulgaren die werken voor de Russen tegen de zigeuners die werken voor Kerim Bey (die weer werkt voor MI6). En dan die helikopteraanval tegen het eind van de film, waar Bond ternauwernood ontsnapt met de Lektor-decoder.

En toch zou deze actie bijna verbleken bij de groots opgezette scènes die later in de serie zouden plaatsvinden. Geen onderwatergevechten. Geen megamagneet die een auto van de snelweg plukt. Geen dodelijke satellieten. Zelfs als Bond een meer serieuze toon aanslaat als in On Her Majesty's Secret Service (1969), For Your Eyes Only (1981) of The Living Daylights (1987), zijn daar nog altijd die overheersende actiemomenten.


From Russia with Love is daarmee geenszins een 'kleine' film. Het is gewoon anders dan wat producenten Saltzman en Broccoli, en hun opvolgers, ons later zouden voorschotelen. Dat is waarschijnlijk de reden waarom veel liefhebbers van Bond deze tweede film als favoriet noemen. Het is een film die puur drijft op het verhaal en geen onzinnige trucages nodig heeft om te blijven boeien.

Titelsong


De tweede Bond drukt gelijk een stempel op de rest van de serie. Zo is het de eerste Bond-film met een pre-title sequence. Ook horen we hier voor het eerst een titelsong (van Matt Monro), hoewel er voor de titels een instrumentale versie wordt gebruikt. Als we Bond met Sylvia aan de waterkant in de weer zien, klinkt het nummer uit een draagbare radio aan boord van een voorbijvarende boot. Pas bij de eindcredits krijgen we de volledige versie te horen. Ook wordt hier voor het eerst de volgende film, Goldfinger in de geval, aangekondigd.



Dr. No had ons geleerd dat Bond in de bioscoop een succes was. From Russia with Love zou aantonen dat hij een blijvertje zou zijn. Was Sean Connery in zijn eerste optreden nog een ruwe diamant, nu zet hij een zelfverzekerde spion neer. Aan de kassa haalde de tweede Bond bijna drie keer zo veel op als de eerste.

Commercieel succes


Het bevestigde voor eens en altijd dat Bond een commercieel succes was. Irving Allen, voormalig compagnon van Broccoli, en Columbia Pictures, die beide niets zagen in James Bond, hadden het nakijken.

De première: Harry Saltzman, Sean Connery, zijn vrouw Diane Cilento en Cubby Broccoli

Nu, een halve eeuw later, is From Russia with Love, met name bij de doorgewinterde liefhebbers, een van de meest gewaardeerde Bond-films. Deze tweede Bond maakte duidelijk dat de serie hoe dan ook door zou gaan — al kon niemand vermoeden dat het allemaal nog veel groter en groter zou worden. Maar dat betekende niet automatisch beter...

Zie ook:


• Aflevering 1: Een moeizaam vervolg
Aflevering
2: De Bond-sound

• Aflevering 3: Major Boothroyd

Geen opmerkingen: