Met David Arnold niet beschikbaar voor Skyfall, is het aardig om de balans eens op te maken. Van 1997 tot en met 2008 heeft hij vijf Bond-films van muziek voorzien. Wat is zijn beste track per film?
Bond Blogs (niet altijd makkelijke, vandaar een tweede plaats) keuze:
TOMORROW NEVER DIES
THE WORLD IS NOT ENOUGH
DIE ANOTHER DAY
1 - Welcome to Cuba
2 - Surf's Up
2 - Surf's Up
CASINO ROYALE
QUANTUM OF SOLACE
2 - Crawl, End Crawl (van Four Tet, gebaseerd op Arnold)
De score van Tomorrow Never Dies is bijzonder goed, dat komt voornamelijk door het terugkerende Surrender-thema (zoals in White Knight en Back Seat Driver). Dat is zó Bond. Alsof David Arnold dit al jarenlang klaar had liggen voor een Bond-film.
De extended versie van Die Another Die is ook verrassend, want (altijd lekker) er zit heel veel James Bond Theme in. Maar waarschijnlijk is Night at the Opera uit Quantum of Solace wel het fijnste wat Arnold voor een Bond-film gecomponeerd heeft. Onheilspellend, sfeervol, mooie opbouw en gewoon een heel mooi thema gebruikt voor vijand Dominic Greene.
De prima David Arnold |
Het grote verschil tussen de prima David Arnold en de geniale John Barry, is de diversiteit. Arnold brengt in al zijn scores veel van hetzelfde. Hij heeft minder thema's tot zijn beschikking dan Barry en dat maakt het soms moeilijk om zijn scores uit elkaar te houden. Bij Barry weet je meteen of je te maken hebt met de Caribische onderwaterklanken uit Thunderball, de Oosterse elementen uit You Only Live Twice, de besneeuwde Alpenhoorns uit On Her Majesty's Secret Service of de Las Vegas-sound uit Diamonds Are Forever.
David Arnold komt wel weer terug bij Bond...
1 opmerking:
Alle gunbarrels van Arnold zijn goed!
Een reactie posten