We vieren dit jaar het twintigjarig jubileum van een eigenzinnige Bond-film: Licence to Kill. Nummer zestien in de reeks kreeg als eerste geen Fleming-titel mee. Casino Royale was destijds nog niet beschikbaar voor de Bond-makers en de schaarse overige Fleming-titels, zoals Quantum of Solace, werden terzijde geschoven.
Gezien het verhaal van de film (Bond gaat op eigen houtje achter de boef aan) werd in eerste instantie gekozen voor Licence Revoked (vergunning ingetrokken). Kort door bocht vatte de Amerikanen het op dat Bond zijn rijbewijs was kwijtgeraakt. Dus werd een, simpeler, alternatief gekozen.
De term 'license to kill' wordt meerdere malen gebruikt in de boeken en vanaf de eerste Bond-film Dr. No. Sindsdien staat hij synoniem voor 007. Een veilige keuze voor de filmmakers om dit als titel te gebruiken.
Toen Eon Productions zes jaar later GoldenEye uitbracht, hadden de makers opnieuw uit Flemings ideeën geput. Namelijk de naam van diens huis op Jamaica. Dat Fleming op zijn beurt weer had geleend van het boek Reflections in a Golden Eye. Ook de filmtitels The World Is Not Enough (1999) en Die Another Day zijn Fleming-proof. De eerste heeft de auteur overduidelijk genoemd in On Her Majesty's Secret Service, waar TWINE de vertaling is van 'Orbis non sufficit', het motto van de familie Bond. En zelfs Die Another Day is Fleming niet vreemd. Hoewel het een originele titel van schrijvers Neal Purvis en Robert Wade is, heeft Bonds geestelijk vader ooit schriftelijk geantwoord op de vraag wat er met Blofeld gebeurt na afloop van het verhaal Thunderball: 'He lives to die another day...' Maar dat werd pas jaren later bekend.
Zo is alleen Tomorrow Never Dies, de tweede film met Pierce Brosnan uit 1997, nog nooit door Fleming genoemd.
Nu sinds Casino Royale de overgebleven Fleming-titels weer worden gebruikt, is de kans groot dat de filmmakers voor Bond 23 opnieuw teruggrijpen naar de originele titels. Goed, wat is er dan nog over? The Property of a Lady en Risico, twee titels die vóór de bekendmaking van het gebruik van Quantum of Solace hoge ogen gooiden op diverse internetfora. En verder The Hildebrand Rarity en 007 in New York, twee titels die minder waarschijnlijk klinken.
De grote vraag blijft nog even: gaan we terug naar de titels die twintig jaar geleden sinds Licence to Kill werden gebruikt of voert Fleming opnieuw de boventoon? Als ik zelf een duit in het zakje mag doen, en dat mag, wat te denken van Devil May Care?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten