Films en seriesFilms en series

donderdag 24 september 2009

La guerre du feu

Geen nood als je tegenwoordig een film in de bios mist. Binnen een paar maanden verschijnt de prent ongetwijfeld op dvd. En omdat bijna iedereen een home cinema bezit, blijft de filmbeleving pret voor tien. 

Zo heb ik me gisteren bescheurd om Emma Blank, de nieuwste Alex van Warmerdam. Het was er niet van gekomen om 'm in de bioscoop te zien. Ook ik loop tegenwoordig niet meer zo hard.

Dat dat vroeger anders was, bewijst La guerre du feu. Een merkwaardig (want er wordt geen woord in gesproken) werk van de Franse topregisseur Jean-Jacques Annaud. Aankomende zondag eindelijk (weer) te zien op tv. Het jaar 1981 was voor mij nu niet een periode om naar de bioscoop te gaan en ondanks dat iedere scheet op dvd verschijnt, kan ik deze film gek genoeg nergens verkrijgen.

Regisseur Annaud is een van mijn favorieten. Zijn The Name of the Rose durf ik de beste film ooit te noemen. En dat heeft niets met de hoofdrol van Sean Connery te maken, hoewel de oude Bond hier een van zijn meest prachtige rollen neerzet. Het is voornamelijk die authentieke sfeer die Annaud met zijn beelden weet op te roepen. Alsof je de middeleeuwen ruikt. Het is een palimpsest naar het gelijknamige boek van Umberto Eco, de hoogleraar die op zijn beurt weer een autoriteit op het gebied van James Bond is.

Vandaar dat ik zeer benieuwd ben naar La guerre du feu, of hier aangekondigd als Quest for Fire. Met in de hoofdrol Everett McGill, die we later zouden terugzien in de matte vertolking van Ed Killifer in Licence to Kill. 

La guerre du feu, ga dat zien nu het kan. Zondag 27 september om 22.30 uur op RTL8.

2 opmerkingen:

LVA zei

Heb je een credit card? Anders wil ik 'm wel voor je bestellen, als je 'm na zondag nog steeds op DVD wilt hebben: http://www.play.com/DVD/DVD/4-/1021553/Quest-For-Fire/Product.html

Groeten!

LVA

Anoniem zei

Is idd een superfilm!


© Bond Blog 2009 — 2024
Alle fotorechten voorbehouden aan Danjaq LLC. / Eon Productions, United Artists Co., MGM Studios, Columbia Pictures, 20th Century Fox Home Entertainment, Sony Pictures Inc., Universal Pictures