Volgens bioscoopeigenaar Carlo Lambregts uit Roosendaal is No Time to Die opnieuw uitgesteld naar november, staat te lezen in BN De Stem. Hoewel dit niet tot een officiële bekendmaking kan worden gerekend, is uitstel wel een realistisch scenario.
Het staat er namelijk nog steeds niet goed voor in coronaland. Van de producenten van James Bond weten we dat zij de nieuwe film enkel willen uitbrengen in de bioscoop voor een wereldwijd publiek. Met de nieuwe virusmutatie die momenteel in met name Groot-Brittannië zijn slag slaat, lijkt een zoveelste filmverschuiving op de loer te liggen.
November echter is de maand waarin de zevende Mission: Impossible moet uitkomen. ‘Box-office zelfmoord’, merkte Corneel Vanfleteren terecht op. Wellicht dat oktober nog een plaatsje heeft en anders zal James Bond toch echt achter Ethan Hunt moeten aansluiten en mogen we op z’n vroegst rekenen op kerst 2021 (ik moet mijn kerstboom van 2020 nog ontmantelen).
Ondertussen verliest filmstudio MGM, tevens mede-eigenaar van James Bond, miljoenen dollars als water uit de kraan. Het noodlijdende filmbedrijf staat weer eens te koop en als daar een streamdingdienst op aanslaat, dan komt James Bond zomaar voor de helft in Netflix-achtige handen. In dat geval moeten we nog maar zien of No Time to Die zijn première in de bioscoop gaat beleven. Dat zou een grote aderlating voor de bioscoopbranche betekenen, want die hebben de kassacenten van James Bond harder nodig dan ooit.
In deze onzekere tijden is geen enkel besluit het juiste besluit, maar geen besluit is ook geen optie. Gaan ze toch voor april, wat natuurlijk te hopen is, dan is dat niet voor volle zalen. De film begint dan eindelijk wél iets op te leveren na jarenlang enkel gekost te hebben.
Dat alle bioscopen wereldwijd op 1 april weer open zijn, is ook een utopie. Wat dus betekent dat No Time to Die in een beperkt aantal landen voor eenderde gevulde zalen gaat draaien. Dat levert bij lange na niet op wat de film in het oude normaal zou binnenharken. Maar dat is een gegeven dat de accountants van de filmleveranciers al lang hebben berekend. De vraag is vooral: hoe kan de geleden schade zoveel mogelijk worden beperkt?
Naast een bioscooprelease is ook een combinatie met streaming tegen extra betaling denkbaar, bedacht Gert Jan Waterink. Het zal ongetwijfeld één van de openstaande opties zijn ten burele van Eon Productions, MGM en niet te vergeten Universal. Het grote nadeel van streamen is dat de film de volgende dag gratis online staat.
Voor ons en Carlo Lambregts zelf is te hopen dat de bioscoopbaas uit Roosendaal voor zijn beurt spreekt. No Time to Die op 1 april in de bioscoop zou qua opbrengsten het meest lucratief van alle overgebleven opties zijn. Of er moet iemand bereid zijn met een miljard dollar over de brug te komen. Tegen zo’n riant aanbod kan zelfs Barbara Broccoli haar poot niet stijf houden.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten