Films en seriesFilms en series

vrijdag 9 juli 2021

60 Years of Bond

In eerste instantie dacht ik dat het een ontwerp van een fan was: het logo van 60 jaar James Bond. Volgend jaar is het zo ver, dan viert uw bioscoopheld zijn diamanten jubileum. Het nieuwe logo is vooralsnog op de kalender van 2022 te zien (te koop in de 007 Store). Veel meer ruchtbaarheid heeft Eon Productions nog niet gegeven aan dit heuglijk feit. Veel te vieren valt er dan ook niet...


Eerst eindelijk No Time to Die maar eens in première laten gaan. De laatste Bond-film die al een olifantendracht op de plank ligt. Deze film mag geen jubileumfilm worden, is daar ook helemaal niet voor gemaakt. Daarom waarschijnlijk blijft dat jubileum nog even op afstand. Die twee gaan namelijk niet goed samen.

Tijd voor feestvreugde is er vooralsnog niet. De premièredatum van de 25e film staat weliswaar genoteerd op 30 september, maar hé: stijgende besmettingscijfers, vakantie voor de deur. Eer we veilig en wel in een rood pluche fauteuil plaats kunnen nemen, daarvoor lijkt de tweeënhalve maand die voor ons ligt koffiedik.

Zolang No Time to Die niet uit is, en Daniel Craig daarmee nog steeds de huidige James Bond, ook al draaide hij twee jaar geleden zijn laatste scènes, zolang die film nog geen publiek heeft bereikt, is er voor James Bond geen toekomst. En daarmee geen reden voor een groot feest.

Wat er in de nabije toekomst moet gaan gebeuren, is het vinden van een verse James Bond. Nu 2022 onmogelijk is geworden om te feesten met een nieuwe film, is de presentatie van een nieuwe nul-nul-zeven een goed alternatief. Dan kan er vanaf eind volgend jaar begonnen worden met filmen en hebben we in het najaar van 2023 een officieel 26e bioscoopavontuur. ‘Gewoon’ twee jaar na de vorige. Het diamanten jubileum valt daarmee tussen twee kolossen, want een nieuwe film is logischerwijs toch nog altijd het grootste goed van een filmfranchise. Het feestje valt daarmee een beetje in het niet.

Dat ik niet gelijk een vreugdedansje om dat nieuwe logo maakte, heeft te maken met de amateuristische inborst van het ontwerp. Ik heb het gevoel dat die tweede nul niet eens lekker in het midden van de 6 staat, en dat zwarte uiteinde van de pistoolloop oogt rommelig. Vandaar bij dezen twee gratis alternatieven:



Het is een aardig idee dat oude logo te gebruiken, het zogenaamde 007-retrologo. Maar helemaal de eerste was dit niet. Het eerste ontwerp (ontworpen door de dit jaar honderdjarige Joseph Caroff) heeft nog een schroef rechtsboven de trekker. Zie de evolutie van de officiële 007-logo’s in dit veel geraadpleegde artikel.

Voor de veertigste verjaardag van James Bond werd het huidige 007-logo gebruikt, de versie die volgend jaar twintig jaar lang ongewijzigd is gebleven. Dit is toch wel de ultieme en meest uitgebalanceerde versie. Het is uniek dat deze laatste versie al zo lang wordt gebruikt. Eerder werd het logo per film aangepast. Soms subtiel, soms rigoureus. Bij Bonds vijftigste jubileum werd het 007-logo overgeslagen en enkel de gunbarrel gebruikt. Dit fraaie jubileumlogo werd ook gebruikt in de aftiteling van Skyfall.


Nog tien jaar, dan kan iedereen lekker los op het logo voor het 70-jarig jubileum. Met die 7 moet toch iets originelers te doen zijn...

Nu maar hopen dat 007 dat überhaupt haalt.

Geen opmerkingen:


© Bond Blog 2009 — 2022
Alle fotorechten voorbehouden aan Danjaq LLC. / Eon Productions, United Artists Co., MGM Studios, Columbia Pictures, 20th Century Fox Home Entertainment, Sony Pictures Inc., Universal Pictures