Films en seriesFilms en series

zondag 10 april 2011

Tijdelijk houdbaar

Hoe snel een film gedateerd raakt, bewees deze week The Ring. De horrorhit uit 2003. Een verrassend griezelige ervaring destijds in de bioscoop. Na een weerzien (het is de derde keer dat ik 'm zie) voelt de film hopeloos ouderwets aan.

Deels komt dat door de beeldkwaliteit van de dvd. Niets mis mee op het eerste gezicht, maar via een blu-rayspeler op een HD-tv zie je iedere oneffenheid. Een dergelijke upgrade is niets meer dan het opblazen van een slechte foto.


Een ander aspect is die videoband. Mijn dochter van drie zal zich straks afvragen wat dat precies is. Nooit gezien natuurlijk. Om nog maar te zwijgen van de historische mobieltjes die gebruikt worden in de film.


En gek genoeg maakt dit alles de film minder goed. Hoewel ik in 2003 behoorlijk onder de indruk was, is het nu allemaal wat flets. The Ring is gewoon niet zo’n goede film, denk ik. Wat vaker voorkomt met een hype.


Hetzelfde had ik laatst met The Lord of the Rings. Drie jaar lang reikhalzend naar uitgekeken, en drie zeer fijne bioscoopervaringen, maar bij het herzien - het was allemaal wat saai... Hoewel ik straks wel weer razend benieuwd ben naar The Hobbit.


Misschien dat alles na een HD-transfer weer geheel in een ander licht staat. The Lord of the Rings Extended verschijnt op 28 juni. ...En dan is het wachten natuurlijk op die complete Bond-box, vol met gedateerde films die veel langer houdbaar zijn.

Hoogstwaarschijnlijk gaat die volgend jaar verschijnen (net als een derde deel van The Ring overigens). Ik kan, hoop ik, nog wel even wachten. Maar het is moeilijk. Want wie blu-ray eenmaal heeft ervaren, neemt geen genoegen meer met een middelmatige dvd.


...Zijn we er toch ingetrapt.

Geen opmerkingen:


© Bond Blog 2009 — 2024
Alle fotorechten voorbehouden aan Danjaq LLC. / Eon Productions, United Artists Co., MGM Studios, Columbia Pictures, 20th Century Fox Home Entertainment, Sony Pictures Inc., Universal Pictures