Films en seriesFilms en series

zondag 28 juni 2009

No more boleros

'Ben je niet lekker geworden?'

Het is geen hobby van me – kotsen. Zeker niet en plein public. Maar ik kon er echt niets aan doen.

Ik had ze nog niet eerder gezien deze aanplakbiljetten… Oeps, daar komt weer een golf. 'Komt het door de Extran', vraagt Marck. Nee, daar ligt het niet aan. Ik wijs hem op het aanplakbiljet.

'Gerard Joling – leuk is anders, maar letterlijk over je nek gaan vind ik nogal overdreven.' Maar dat is het punt niet. Het gaat om de titel van de show. 'Nu zie ik het ook: For Your Eyes Only', merkt Marck op. Hij kent zijn klassiekers. 'Is dat geen beschermde naam dan?'

Blijkbaar niet. Objectief bekeken is het natuurlijk een doodgewone Engelse aanduiding. Hoewel ik vast niet de enige ben die aan de Bond-titel moet denken, doet hij bij verschillende mensen tal van andere belletjes rinkelen. Zoals daar zijn: de club met schaars geklede tafeldanseressen, de vereniging van vrouwelijke fotografen (waarschijnlijk ook schaars gekleed), het top secret Adobe-portfolioprogramma, de community voor volwassen stripliefhebbers en een brij aan overige (doorgaans) seksueel getinte of quasi-geheimzinnige onderwerpen.

En dus de titel van een programma van de Nederlandse castraatzanger. Van wie ik nog niet zo lang geleden heb gezegd dat hij voor mij na 1989 (ofwel na No more boleros) wel zo’n beetje dood was. En daarmee bedoel ik niet dat de goede man meteen de grond in moet, maar dat het na de jaren tachtig gewoon klaar met hem was. Voor mij dan. Want zijn collegae, een enkele anusgebleekte marktkoopman daargelaten, dragen hem nog steeds op handen. Van Jim 'orkestbak' Bakkum kreeg ik een reprimande toen ik zijdelings refereerde aan Joling. 'Onderschat Joling niet', beet hij me toe. Terwijl ik enkel aangaf dat de hoge noot uit zijn nummer Doe dit doe dat mij aan de Pino van SBS deed denken. Vooral het volume dat het verenpak al glimlachend weet te bereiken, maken zijn medezangers jaloers. Gerards microfoon staat daarom ook standaard op off.

In september treedt Joling met For Your Eyes Only op in Spaarnwoude – en laat ik daar nu net om de hoek wonen. Met plezier zal ik in de tuin mijn oren spitsen en wachten op het nummer waar hij zijn show aan te danken heeft. Beluister het maar op zijn website; Gerard Joling weet Sheena Easton perfect te benaderen…

Geen opmerkingen:


© Bond Blog 2009 — 2024
Alle fotorechten voorbehouden aan Danjaq LLC. / Eon Productions, United Artists Co., MGM Studios, Columbia Pictures, 20th Century Fox Home Entertainment, Sony Pictures Inc., Universal Pictures