zondag 21 juni 2009

Harnas

Het is juni 1989. De Nederlandse filmjournalist Simon van Collem is in Londen, waar hij nietsvermoedend zijn laatste interview afneemt. Zijn gast: Timothy Dalton.

'Gestorven in harnas', stond op 22 juni te lezen in de krant. Als tienjarige kon dat voor mij niets anders betekenen dan dat de goede man een harnas droeg terwijl hij stierf. Vreemde outfit voor een filmpremière. En niet zomaar een première: de Nederlandse galapremière van Licence to Kill.

Het raadsel van het harnas was snel opgelost. Maar het beeld van een dode man in een bioscoopstoel, stond mij lang voor de geest. Ik wist niet beter of Simon van Collem had de eindtitels van Licence to Kill niet gehaald. Maar ook dat bleek niet waar, hoorde ik een aantal jaren geleden van een collega, die destijds als medewerker van UIP aanwezig was bij de première. Van Collem was tijdens de afterparty in Tuschinski in elkaar gezakt. En daarmee voor altijd verbonden aan James Bond.


Simon van Collem met Britt Ekland op de set van The Man with the Golden Gun (1974), links Van Collems zoon René, de latere drummer van Doe Maar

Het kleine joodse mannetje Van Collem vluchtte na de oorlog in de illusie die film heet. Als enige van zijn familie had hij de verschrikkingen van 40-45 overleefd. De magische filmwereld, waar niets echt is, bleek de uitstekende verstopplaats.

De grootste wereldsterren kreeg hij aan tafel: Paul Newman, Shirley MacLaine, Woody Allen, natuurlijk Timothy Dalton. Die hij vervolgens in steenkolen Engels bestookte met obligate vragen, als een kind in een snoepwinkel. Het leverde snack-tv op, maar Van Collem wist hiermee wel drommen mensen naar de bioscoop te lokken. Missie geslaagd.

In zijn laatste interview, met Dalton dus, drijft een aardige vraag naar boven: wat vindt de acteur lastiger, het maken van een Bond-film of het complete mediacircus te woord staan? Het antwoord van Dalton laat zich niet raden. Hij heeft nooit graag in het middelpunt van de belangstelling gestaan. In tegenstelling tot zijn vraagsteller.



Vandaag precies twintig jaar geleden, op die snikhete dag in 1989, trok Simon van Collem zijn mooiste outfit aan om op de galapremière van Licence to Kill in Tuschinski te verschijnen. Bij het zien van de kleine kale man op de rode loper had iedereen zich nog afgevraagd: waarom in godsnaam draagt hij een harnas?

Geen opmerkingen:


© Bond Blog 2009 — 2020
Alle fotorechten voorbehouden aan Danjaq LLC. / Eon Productions, United Artists Co., MGM Studios, Columbia Pictures, 20th Century Fox Home Entertainment, Sony Pictures Inc., Universal Pictures