Films en seriesFilms en series

maandag 7 december 2009

Iconen

Ik heb geen idee hoeveel Doctor Who-acteurs er zijn. Ik ken doctor Tom Baker, de stem van Little Britain. Jon Pertwee, Christopher Eccleston en David Tennant doen ook nog een belletje rinkelen, maar verder vormt zich boven mijn hoofd een groot vraagteken.

Zo zijn er ook mensen die geen idee hebben dat er zes Bond-acteurs zijn. Sean Connery moeten de meesten wel weten, Roger Moore zal in veel gevallen ook geen probleem zijn en Pierce Brosnan doet het waarschijnlijk ook wel goed. Beter dan Daniel Craig ben ik bang. Van George Lazenby en Timothy Dalton zal het merendeel nooit gehoord hebben. Dan heb ik het natuurlijk over regelrechte leken. Die zijn er ook. In grote getale. Ik kan ik er in mijn vriendenkring zo een handvol noemen.

Dat geeft niks. Ik snap het alleen niet. Behalve als ik mij bedenk: hoeveel Doctor Who's zijn er? Hoeveel Mamaloes? Hoeveel Batmans, Supermans en Hulken? Hoeveel Robin Hoods, Quasimodo's en Jezus Christussen? Je kunt niet alles onthouden. ...Maar kom op – zes Bond-acteurs!

Over Robin Hood gesproken: in mei komt Ridley Scott met de zoveelste remake. Russell Crowe in de rol van Kevin Costner en Matthew Macfadyen als Alan Rickman. Mijn standaard is inderdaad het spektakelavontuur Prince of Thieves, daar zal deze nieuwe versie zich mee moeten meten.

Zo heeft iedere generatie zijn eigen icoon. Zal dat de verklaring zijn waarom niet iedereen alle Bond-acteurs kent?

Geen opmerkingen:


© Bond Blog 2009 — 2024
Alle fotorechten voorbehouden aan Danjaq LLC. / Eon Productions, United Artists Co., MGM Studios, Columbia Pictures, 20th Century Fox Home Entertainment, Sony Pictures Inc., Universal Pictures