Films en seriesFilms en series

woensdag 28 april 2010

Golden Gun-complex

Ik lijd een beetje aan het Golden Gun-complex. Dat komt door mijn verleden met cd-i (compact disc interactive), het paradepaardje van Philips halverwege de jaren negentig. Tegenwoordig weet niemand meer wat cd-i is.

Deze spelcomputer annex videospeler was hét speeltje voordat dvd de standaard werd. In plaats van de fragiele VHS-banden kon je op de cd-i-speler video-cd's afdraaien. Verre van ideaal als je het met de ogen van blu-ray bekijkt, maar destijds was het fantastisch, want de kwaliteit van de disc bleef constant.

Gaandeweg verschenen er in Nederland steeds meer Bond-films op video-cd. Hier is mijn filmverzameling begonnen, met Live and Let Die. Daarna Octopussy gevolgd door For Your Eyes Only. Uiteindelijk heb ik alle beschikbare elf Bond-films gespaard. On Her Majesty's Secret Service hoorde niet in dit rijtje thuis, evenals The Man with the Golden Gun en The Spy Who Loved Me. Waarom heb ik nooit begrepen. Rond de Dalton-films en de nieuwste 007 van destijds, GoldenEye, bleef het ook akelig stil.

The Man with the Golden Gun was destijds een van mijn favoriete films. Maar die heb ik dus nooit op video-cd kunnen krijgen. Ik moest het doen met een van tv opgenomen videoband.

Vandaar waarschijnlijk mijn keuze voor The Man with the Golden Gun om deze als eerste Bond-film op mijn iPod te zetten. Ja, het is gelukt, via DVDFab heb ik nu een aantal films op de kleine mediaspeler gezet. Prachtig klein beeld.

Enig nadeel is het beeldformaat. Nu heb ik daar met Golden Gun en From Russia with Love geen problemen mee, want de eerste drie Connery's en de eerste twee van Moore zijn niet gefilmd in het brede Panavision. Maar toen ik OHMSS over ging zetten naar mp4 bleek het beeld uit zijn verband getrokken met boven en opzij dikke zwarte balken. Ik ben er nog niet achter hoe ik dat met DVDFab moet oplossen. Wie tips heeft: graag!

De eerste film die ik op de iPod heb gezet? De beste film ooit gemaakt natuurlijk. Ongetwijfeld al eens ter sprake gekomen op deze blog...

Geen opmerkingen:


© Bond Blog 2009 — 2024
Alle fotorechten voorbehouden aan Danjaq LLC. / Eon Productions, United Artists Co., MGM Studios, Columbia Pictures, 20th Century Fox Home Entertainment, Sony Pictures Inc., Universal Pictures