Films en seriesFilms en series

maandag 22 juli 2013

Een nacht vol filmmuziek

Complimenten voor Jan-Willem Bult, Martijn Grimmius en Jan van Houten voor de Nacht van de Filmmuziek. Vannacht draaide de KRO in vier uur tijd de Soundtrack Top 40, waar ruim de tijd werd genomen om James Bond onder de loep te nemen. Hoe meer aandacht voor Bond, hoe beter. Maar het gaat altijd wel ergens mis. Dat neem ik verder niemand kwalijk, maar het had niet gehoeven.


Leuk idee van film- en muziekjournalist Jan van Houten om de oorsprong van de James Bond Theme uit te pluizen (beluister hier boven vanaf 2:37:13). Alleen biedt de beschikbare soundtrack van Dr. No van Monty Norman weinig houvast. Dat is namelijk een samengeraapt zootje. The James Bond Theme (let op 'The') die daar als 17e track staat, is namelijk nergens in de film te horen. Sterker nog, van de 18 nummers op de plaat zitten er slechts 7 in de film. 

Monty Norman
De muziek die Monty Norman oorspronkelijk als Bond-thema had willen gebruiken, komt voor in Twisting with James, Dr. No's Fantasy en dus in The James Bond Theme. Norman vond dat hij beter kon, schrijft Jon Burlingame in The Music of James Bond. Zie daar de echte James Bond Theme om de hoek kijken. Gecomponeerd door John Barry, met behulp van wat flarden Bad Sign, Good Sign van Norman. Dit nieuwe thema van Barry maakte het oorspronkelijke thema van Norman totaal overbodig.

Van Houten illustreert dat goed met het Indiase geluid van Normans Bad Sign, Good Sign. Nieuw voor mij was Barry's Poor Me uit Beat Girl uit 1960. Voeg die twee samen en je hebt de basis voor de James Bond Theme.

De kwestie wie nu de echte componist van de James Bond Theme is, blijft een lastige. Op zich komt Jan van Houten daar goed uit. Al is het wel verwarrend om met Under the Mango Tree gezongen door Diana Coupland te beginnen, dit nummer is namelijk pas na een klein uur in de film op de platenspeler van Miss Taro te horen.

De man die niet vaak genoeg genoemd kan worden: John Barry

Ook al liggen de credits van de James Bond Theme bij Monty Norman, John Barry is de onbetwiste winnaar. Hij heeft daarna voor alle zes vervolgfilms (van From Russia with Love tot en met Diamonds Are Forever) de muziek geschreven - maar, Jan van Houten, daarna is hij met wat tussenpozen gewoon verder gegaan: The Man with the Golden Gun, Moonraker, Octopussy, A View to a Kill en The Living Daylights. Ook allemaal van John Barry. Daarmee komt, inclusief Dr. No, de teller op 12.

Maar de grootste verrassing van de Nacht van de Filmmuziek is het nieuws dat Adele terugkomt om de titelsongs van de volgende Bond-films in te zingen! ...Het zou kunnen, natuurlijk. Maar daar is momenteel totaal niets over bekend. Daniel Craig zou het graag willen, en The Sun was er in maart al zeker van. Maar dat is vooralsnog totale onzin.

En zo is er altijd wel wat te zeuren als er over Bond gesproken wordt. Gewoon blijven proberen. Of neem van te voren even contact op, dan had ik er gelijk een mooie aankondiging van kunnen maken.

3 opmerkingen:

LVA zei

Ik ben wel benieuwd of de terugkeer van Sam Mendes ook de terugkeer van Thomas Newman betekent...

Jasper Hartog zei

Denk dat als Newman het idee heeft er nog iets aan toe te kunnen voegen, hij het zeker zal doen. Mendes houdt hem vast wel bij de club.

Skyfall klinkt erg verfrissend, over de hele linie is het een stevige soundtrack. Niet voor niks een Oscarnominatie. Arnold komt echt wel weer een keer aan de beurt.

Geluid verhuur zei

Leuk om nog een keer terug te luisteren!


© Bond Blog 2009 — 2024
Alle fotorechten voorbehouden aan Danjaq LLC. / Eon Productions, United Artists Co., MGM Studios, Columbia Pictures, 20th Century Fox Home Entertainment, Sony Pictures Inc., Universal Pictures