Films en seriesFilms en series

maandag 19 augustus 2013

Persoonlijk advies

Eén op één advies, ook dat is Bond Blog! Liep vandaag een zoon met een leuke moeder tegen het lijf bij de dvd-schappen van V&D, druk in overleg over welke Bond-film ze moesten nemen.

Volgens hen was er niet veel meer te kiezen: Dr. No, Goldfinger, The Man with the Golden Gun en The Spy Who Loved Me waren enkel nog voorradig. Natuurlijk heb ik aangeraden te beginnen bij Dr. No. Maar eerlijk is eerlijk, die is wel een beetje saai als je net Skyfall hebt gezien. En hoewel ik The Man with the Golden Gun persoonlijk een prima film vind, zijn Goldfinger en The Spy Who Loved Me toch echt stukken beter en vooral amusanter. Leuke films om er een beetje in te komen.

Laten jullie mij op bondblog@mail.com nog even weten welke van de twee het uiteindelijk geworden is? Of toch de complete dvd-box?

1 opmerking:

Anoniem zei

Hallo Jasper,

Ik ben niet het bewuste jongetje en ook niet zijn moeder…………., maar het zijn wel leuke dingen om over na te denken.

Dat zijn inderdaad lastige keuzes……………..
Dr. No is eigenlijk de film om mee te beginnen, maar inderdaad als je als jongetje Skyfall gezien hebt, is deze film natuurlijk niet zo flitsend.
Ligt er ook aan hoe oud het kind is. Ik heb Dr. No gezien toen ik ongeveer 15 jaar jong was en toen vond ik het al een hele goede film.
Je moet de films ook echt in de tijd zien. De één kan dat beter dan de ander. Dit weekend met een vriend nog naar de dvd’s van Diamonds are Forever en Moonraker gekeken.
En ook die films zijn natuurlijk deels gedateerd, maar daar moet je ook doorheen prikken. Elke film heeft zijn eigen kwaliteiten en daarom is het zo lastig om de ene Bondfilm met de ander te vergelijken
(al was onze conclusie wel dat deze films goed zijn, maar zeker niet tot de beste horen).

The Spy Who Loved Me lijkt mij het beste om mee te beginnen. Was ook mijn eerste Bondfilm in de bioscoop. In 1986 werden er toen in de bioscoop bij ons een aantal oude Bondfilms gedraaid.
Ook basis van het James Bond Dossier van Raymond Benson heb ik toen voor The Spy Who Loved Me gekozen (achteraf had ik ze natuurlijk allemaal moeten zien, maar okee)
Veel aktie en spektakel met heel veel vaart verteld. The Man with the Golden Gun is een goede film, maar persoonlijk vind ik deze toch minder.
Goldfinger is natuurlijk een fantastische film, maar ik weet wel toen ik die film op video zag (ook rond mijn 16de jaar) vooral die aanvalscene op Fort Knox en de verspreiding van het gas behoorlijk
knullig (bijna lachwekkend) en ongeloofwaardig vond. Nu bekijk ik die scenes wel anders, maar als qua films “verwende” jongen op die leeftijd was dit toen wel even slikken. Maar goed, het blijft allemaal heel persoonlijk.

Eingelijk is gewoon te hopen dat de beste jongen (of zijn moeder?) de gehele dvd- box heeft gekocht. Want als je eenmaal één of meerdere Bondfilms hebt gezien, wil je ze toch allemaal uiteindelijk zien (en hebben!)…………..

Groeten,
Rudi Roelse


© Bond Blog 2009 — 2024
Alle fotorechten voorbehouden aan Danjaq LLC. / Eon Productions, United Artists Co., MGM Studios, Columbia Pictures, 20th Century Fox Home Entertainment, Sony Pictures Inc., Universal Pictures