100 minuten muziek in Spectre
Sam Mendes wil na Spectre geen derde James Bond-film maken. Dat zei de tweevoudig Bond-regisseur gisteren in een radio-interview op BBC 5.
Nu zei hij dat na Skyfall ook, en inmiddels zit Spectre onder zijn leiding in de montagefase. Dus zullen we deze afwijzing wederom met een korrel zout nemen.
"Spectre is grootser dan Skyfall", zegt de bijna vijftigjarige regisseur in het interview. "Toen we voor Skyfall genomineerd waren voor een BAFTA, wilde ik, mochten we winnen, iedereen die had meegewerkt bedanken. Dus ik heb eigenhandig alle medewerkers opgeteld, en ik kwam uit op meer dan duizend."
"Voor Spectre zijn we meer locaties afgereisd: Mexico-Stad, Tanger, de Sahara, Rome, de Alpen en Londen. We hebben grote delen van Londen af moeten sluiten. Iedereen wiens avond de laatste paar weken is verziekt door omleidingen rond Westminster Bridge, wil ik alsnog mijn excuses aanbieden. Maar het is nogal een onderneming. Een van de grootste beloningen voor een filmregisseur is dan ook wanneer het filmen eindelijk klaar is."
In Mexico-Stad voor Spectre |
"Het hele proces begint dan weer van voor af aan als je in de montage zit. Eigenlijk regisseer je een film vier keer: tijdens het schrijven, tijdens de casting en de voorbereiding, tijdens het filmen en tijdens de montage. Dat vierde moment gaat nu beginnen."
"Als regisseur wil je overal bij betrokken zijn, en invloed hebben op de beslissingen. Het is jouw film en jouw visie. In tegenstelling tot het theater, waar ik veel heb geleerd - dat is geen regisseurs medium, zoals film dat is. Als je avond verpest is omdat je een slechte film hebt gezien, kun je alleen de regisseur daar de schuld van geven."
"Met Skyfall heb ik de film gemaakt die ik wilde zien. En ik denk dat ik dat nu met Spectre ook gedaan heb. Dat hoop ik althans. Ik kan dat nu nog niet zo scherp zien omdat we de montage nog in moeten. Wat betreft het verhaal, dat is wel duidelijk. Maar het gaat erom hóe je dat verhaal wilt vertellen. Alleen een goed verhaal is niet goed genoeg."
Op de set van Skyfall (2012) |
"We zijn lang, heel lang bezig met de muziek voor deze film. De film zal 100 minuten muziek bevatten. En dat is veel voor een film. Daarnaast zijn er veel visuele effecten en is er veel nabewerking van het geluid nodig. Er zijn genoeg manieren waarop je een film nog kunt verknoeien. Zelfs in dit stadium, hoe goed je verhaal ook is. Je moet daarom constant gefocust blijven. Het lijkt alsof je in deze fase van de montage weer helemaal opnieuw begint. Voor mij is de montage het mooiste aan filmmaken. Na maandenlang keihard werken komt het nu aan op het vertellen van het verhaal."
Sam Mendes geeft Léa Seydoux regie-aanwijzingen tijdens opnames Spectre |
"Persoonlijk is James Bond een onverwacht cadeau. Het is niet alleen het maken van de film op zich, het is de relatie die je opbouwt met een publiek. Je moet er maar van genieten dat alles wat je doet wordt bekritiseerd, van de titel tot de muziek, van de casting tot de trailer."
"Ik ben het gelukkigst tijdens de repetitie van een toneelvoorstelling of tijdens de montage van een film. En ik geloof dat ik na het afronden van een film het liefst zo snel mogelijk het theater weer in ga. Dat voelt als thuiskomen na alle chaos op een filmset. Maar het duurt nooit lang voordat ik weer naar een volgend filmavontuur verlang. Ik mag mezelf gelukkig prijzen dat ik een beetje heen en weer kan pendelen tussen die twee."
Op de set van Skyfall (2012) |
"Ik zei 'nee' tegen een tweede Bond-film. En uiteindelijk deed ik het toch. Mijn vrienden nagelden mij aan de schandpaal. Maar nu denk ik opnieuw dat dit het was. Vijf jaar voor twee films - het lijkt op één aaneengesloten ervaring. Het was een fantastische belevenis die mijn leven verandert heeft, maar ik denk niet dat ik het nogmaals wil ondergaan. Het regisseren van een Bond-film is meer een manier van leven dan werk. De rest van je leven staat namelijk even op stil."
Geen opmerkingen:
Een reactie posten