Films en seriesFilms en series

maandag 31 juli 2023

Zicht Judi Dench verder achteruit

Maar van stoppen wil zij niets weten

Judi Dench lijdt al jaren aan een ziekte waardoor haar zicht verslechtert. Haar ziekte bevindt zich inmiddels in een vergevorderd stadium, vertelt de 88-jarige actrice aan The Sunday Mirror. Hierdoor wordt het lastiger om te acteren.


Dench lijdt sinds 2012 aan het door ouderdom veroorzaakte maculadegeneratie, een erfelijke ziekte waar haar moeder ook last van had. „Ik kan geen teksten meer lezen. Dus het werk op de set wordt steeds moeilijker”, vertelt de Britse actrice.

Dat geldt ook voor het lezen van scripts, waardoor het lastiger wordt om teksten uit haar hoofd te leren. „Zeker wanneer ik een redelijk grote rol heb. Maar ik heb er vrede mee. Ik heb een fotografisch geheugen en ook vrienden helpen me om de tekst te leren.”

Voor Dench is dit geen reden om met pensioen te gaan. „Ondanks alles probeer ik zo veel te werken als ik kan”, zegt de Britse. „Ik heb namelijk een enorm grote angst voor saaiheid. Ik heb ook een tatoeage met de tekst ‘carpe diem’. Een motto dat iedereen zou moeten hebben.”


Dench was eerder al open over haar ziekte. Zo vertelde ze er in 2021 uitgebreid over tijdens een evenement van de Vision Foundation.

De actrice is bekend van rollen in Shakespeare in Love en Notes on a Scandal. Voor eerstgenoemde film won Dench een Oscar. Bij het grote publiek is ze vooral bekend als M, de baas van James Bond. Die rol speelde ze in acht Bond-films.

Bron: NU.nl

Geen opmerkingen:


© Bond Blog 2009 — 2024
Alle fotorechten voorbehouden aan Danjaq LLC. / Eon Productions, United Artists Co., MGM Studios, Columbia Pictures, 20th Century Fox Home Entertainment, Sony Pictures Inc., Universal Pictures