woensdag 8 april 2009

Verboden te kijken


Casino Royale komt maandag op tv. Voor de eerste keer op de Nederlandsche buis. De Vara-gids geeft deze Bond-film uit 2006 vijf van de vijf sterren. En terecht. Het is een kei van een film. 

Maar... ga hem alsjeblieft niet kijken! SBS zendt 'm namelijk uit. Niks mis met SBS, als je er maar niet naar kijkt. De prent kán namelijk niet goed zijn als er om de vijf minuten een reclameblok van tien minuten doorheen wordt geperst. Zo is filmkijken namelijk niet bedoeld.

Nadat de film uit de bios is, wordt het al moeilijk om 'm te zien zoals de maker het bedoeld heeft. Het kleine scherm thuis haalt het nooit bij het witte doek. Maar niet iedereen heeft een bioscoop in z'n kelder, dus zijn we al gauw overgeleverd aan een dvd'tje. So be it. En eerlijk gezegd is daar niets mis mee. Gordijnen dicht, telefoon uit, babyfoon op nul. Geen probleem om je te laten meevoeren door een goed verhaal. By the way: The Blair Witch Project vond ik op dvd vele malen spannender dan in de bioscoop.

Maar nu Bond op de campingzender; dat kán geen goede film opleveren. Bouw voor en na die tijd een reclameblok van een half uur in, en desnoods een break van vijf minuten tussendoor, het is nogal een lange zit. Maar ga die film niet in stukken hakken!

Een roepende in de woestijn. Maandagavond stuiteren de rollen Page over de casinotafel, krijgt Bond klop met een Swiffer, rijdt hij waarschijnlijk in de nieuwste Citroën Berlingo, heet zijn Bond-girl Robijntje...

Ach, het leukste van alles: de Bond-films zitten op zich al vol met sluikreclame. Die commercials tussendoor zijn helemaal niet nodig. Toch blijf ik verzuchten: gelukkig heb ik kennis mogen maken met 007 in de jaren tachtig. Toen zonder poespas, gewoon bij de KRO.

Geen opmerkingen:


© Bond Blog 2009 — 2020
Alle fotorechten voorbehouden aan Danjaq LLC. / Eon Productions, United Artists Co., MGM Studios, Columbia Pictures, 20th Century Fox Home Entertainment, Sony Pictures Inc., Universal Pictures