Nee, Sam Mendes stopt ermee. Hij vond het na Skyfall (2012) mooi geweest, terug naar het theater, Bond 24 is voor iemand anders. Totdat... Vooruit, nog eentje dan. De drie jaar tussen de twee films was genoeg om even op adem te komen. Maar Bond 25? Dat nooit.
Zo kan het dus gaan. Dat geldt ook voor Daniel Craig. Geef de artiesten wat meer ruimte, ruimte om andere projecten aan te pakken, het is altijd prettig om ergens in de toekomst nog een Bond-film in het vooruitzicht te hebben.
Of het vertrek bij Pinocchio iets met James Bond te maken heeft, zal de toekomst uitwijzen. Heeft Eon hem een mooi bod gaan voor een derde Bond-film? Kwam hij er artistiek niet uit met Disney? Het zou voor de tweede keer in korte tijd zijn, eerder dit jaar vertrok hij al bij Disney's James and the Giant Peach.
Mochten we binnen niet al te lange tijd horen dat Sam Mendes de regisseur van Bond 25 is, dan kunnen we daar best tevreden mee zijn. Zijn Bond-debuut Skyfall was het grootste succes van 007 ooit, nooit eerder had een Bond-film aan de kassa de miljardgrens gepasseerd.
Javier Bardem en Sam Mendes, Skyfall (2012) |
Spectre (2015) deed het iets minder goed aan de kassa, maar opnieuw had Mendes bewezen een monsterproject als James Bond in goede banen te kunnen leiden. Bovendien had hij aangegeven nog niet klaar te zijn met de personages uit Skyfall. In Spectre wist hij (met enkele kunstgrepen) alle verhaallijnen uit de Daniel Craig-films met elkaar te verbinden.
Sam Mendes en Daniel Craig, Spectre (2015) |
Toen Mendes besloot terug te keren voor Bond 24, was het voor het eerst sinds de jaren tachtig dat een regisseur aanbleef voor een tweede Bond-film. Destijds was het niet ongebruikelijk dat een regisseur meerdere Bond-films achter elkaar maakte.
Het afronden van een trilogie zou een mooi eerbetoon zijn aan een prima regisseur en tevens een mooi saluut aan Daniel Craig, die met Bond 25 waarschijnlijk zijn laatste Bond-film aflevert.
Hoe dan ook: Mendes is welkom.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten