Films en seriesFilms en series

vrijdag 4 februari 2022

De wereld van James Bond

Het nieuwe boek van Twan Arts

Twan Arts

Van Twan Arts, de auteur van James Bond voor Dummies (2015), is een nieuw naslagwerk verschenen: De wereld van James Bond. In het boek komen alle facetten van geheim agent 007 aan bod: van de eerste boeken tot de laatste films.

James Bond voor Dummies is inmiddels alweer ruim zes jaar oud. In de tussentijd is er veel gebeurd. Dat klinkt misschien gek omdat er sindsdien maar één nieuwe Bond-film is uitgekomen. Toch hebben we in de franchise wel op andere terreinen mooie nieuwe dingen gezien”, verklaart Twan Arts, de auteur van De wereld van James Bond. „Met name op het vlak van graphic novels. Daarnaast kent de aanloop naar de steeds maar weer uitgestelde release van No Time To Die genoeg pikante ontwikkelingen om over te schrijven.”

De Wereld van James Bond is een geactualiseerde en uitgebreide uitgave van James Bond voor Dummies. Een naslagwerk dat ook qua vormgeving een totale make-over heeft gekregen.

 

James Bond voor Dummies dateert uit 2015, toen Spectre uitkwam. Het boek heeft het volgens de auteur niet onaardig gedaan in de verkoop. „Rijk word je er niet van, alles behalve, maar toch zijn destijds zo’n 1300 exemplaren verkocht. Dat is voor een niche als Bond niet slecht.”

„Het schrijven van James Bond voor Dummies heeft me in contact gebracht met veel interessante en sympathieke mensen”, gaat Arts verder. „Dat is voor mij persoonlijk de grootste winst geweest. Vanuit die contacten zijn weer mooie dingen ontstaan. Zo heb ik drie jaar lang maandelijks een column geschreven voor James Bond Nederland en ben ik met drie mede Bond-fanaten in 2018 de Engelstalige podcast The 00 Files gestart. Dat is bewust Engelstalig omdat we daarmee logischerwijs een veel groter bereik hebben. We bespreken de films en alle kenmerkende elementen van de succesvolle Bond-formule. Een genot om te doen.”

Om de content van James Bond voor Dummies over te nemen, heeft Arts eerst contact opgenomen met de uitgever van de Dummie-boeken. „De rechten van de content liggen bij mij als auteur. Ik was vrij om deze content te actualiseren en opnieuw uit te brengen, mits ik in de content en stijl niet de Dummies-stijl terug liet komen, ‘ontdummiën’ noemden ze dat.”

Zo heeft hij het voor het nieuwe coverontwerp dichtbij huis gehouden. De omslag van het boek is namelijk van de hand van Arts’ vriendin Anne Femke Vlagsma. „Ze heeft in het verleden als creatieve zzp-er vaker dit soort klussen gedaan. Ik ben erg blij met het resultaat.”

Het idee om een geactualiseerd naslagwerk te maken, kwam in de aanloop naar de oorspronkelijke releasedatum van No Time to Die in april 2020. „Vervolgens heb ik de release telkens uitgesteld wanneer No Time to Die weer eens werd uitgesteld. Ik wilde De wereld van James Bond zo actueel mogelijk houden en No Time to Die opnemen in het boek. Anders krijg je een boek dat na twee maanden alweer gedateerd is. Daarvoor moest ik wel eerst de film zien. In oktober 2021 was het eindelijk zover. Daarna heb ik nog wat aanvullingen gedaan en De wereld van James Bond uitgebracht.”

Twan Arts (1982) is van jongs af aan gefascineerd door de magische wereld van de cinema. Een passie die ontstond toen hij als tienjarig jongetje kennis maakte met geheim agent 007. Arts beleeft het meeste plezier aan het delen van zijn filmliefde met anderen. Hij schrijft, maakt podcasts en geeft regelmatig masterclasses. Daarnaast werkt hij als docent Film op de Nederlandse Academie voor Beeldcreatie.

De wereld van James Bond kost € 19,50 en is hier te koop.

Geen opmerkingen:


© Bond Blog 2009 — 2024
Alle fotorechten voorbehouden aan Danjaq LLC. / Eon Productions, United Artists Co., MGM Studios, Columbia Pictures, 20th Century Fox Home Entertainment, Sony Pictures Inc., Universal Pictures