Films en seriesFilms en series

woensdag 17 mei 2023

James Bond Deluxe

Het zal jaloezie zijn. Anders kan ik het ook niet verklaren waarom ik het enthousiasme over de nieuwe Mission: Impossible-trailer niet deel. Jaloers dat de held van dit verhaal toevallig de naam Hunt draagt in plaats van Bond. Terwijl die Bond hetgeen Hunt doet met z’n motor en op die trein al eerder deed. Maar Hunt doet het beter. Dat schuurt.

Wees blij dat er weer een lekkere film aankomt, fluistert, nee, toetert het stemmetje in mijn hoofd. Een Bond-achtige film vol zinderende actie. Ik ben in principe niet zo van de actie. Wel van Bond. En die twee samen maakt dat ik er toch graag naar kijk. Doorgaans geef ik meer om een thriller met een wat tragere opbouw. Een film die qua tempo prettig aanvoelt. Sfeervol.

Een thriller die ik vorig jaar zag en die ik iedereen kan aanbevelen, is Watcher van Chloe Okuno. Een onverwacht pareltje, misschien vond ik hem daarom wel zo goed. De film werd mij voorgeschoteld zonder enige voorkennis. Ik heb 90 minuten ademloos zitten kijken. Dat lukt bij James Bond niet. Daarvoor erger ik mij teveel aan onzinnige zaken zoals een lullig zoompje (zoempje) of een buitenproportionele achtergrondprojectie die er zelfs in de jaren 60 lachwekkend uitzag.

Goldfinger (1964)

Mission: Impossible — Dead Reckoning Part One
; die pretentieuze titel alleen al. Met die vervelende Simon Pegg en die vervelende Rebecca Ferguson en eigenlijk is die hele Tom Cruise vervelend.

Qua gevoel komt Ethan Hunt veel minder binnen dan James Bond, al geeft die opzwepende muziek van Lorne Balfe (gecomponeerd door Lalo Schifrin) een enorme kick. Wij hebben de James Bond Theme van generatiegenoten Monty Norman en John Barry, het thema van Schifrin is even inventief en herkenbaar en doet in niets ten onder aan de Bond-deun.

Mission: Impossible is wat James Bond zou willen zijn. Of wat wij als fans van 007 zouden willen dat Bond was. Met een team slimme filmmakers dat nu al jaren onder leiding van Christopher McQuarrie én leading man Cruise goedlopende genrefilms maakt.

Christopher McQuarrie met Tom Cruise

Het meest jaloersmakende in nog wel de visie die zij daarbij hanteren. Net als bij de Marvel-films, waar ik al helemaal niets mee heb, plannen ze vooruit. Bij Mission: Impossible worden we helemaal op ons wenken bediend. Want hoewel die titel niet om aan te zien is; Part Two is al onderweg en staat voor volgend jaar gepland.

Dat had helemaal niet gehoeven. Een paar jaartjes ertussen en het publiek had alsnog gekomen. Maar de Ethan Hunt-saga loopt nu ook op zijn eind met een actieheld die even oud is als de Bond-serie, en natuurlijk gaat ook hij aan het einde van Part Two dood, net als James Bond en Indiana Jones, en daarna is het afgelopen met het succes. James Bond is immers vervangbaar, Tom Cruise is dat niet.

Pierce Brosnan had zijn wonden in GoldenEye nog niet gelikt of Brian De Palma had de tv-serie Mission: Impossible gereanimeerd tot de gelijknamige film die over drie jaar zijn dertigjarige jubileum viert. Dat zou hetzelfde zijn als Sean Connery tot en met Licence to Kill James Bond was geweest. Cruise doet dat wel met de helft minder films onder zijn vleugels, eerlijk is eerlijk. Maar hij dóet het wel. En met die laatste stuiptrek volgend jaar kopieert hij de jaren van de James Bond van weleer, waarin we ieder jaar een nieuwe kijkervaring aan ons collectief geheugen mochten toevoegen.

Ik ben gewoon stikjaloers op de makers van de Mission: Impossible-films die veel betere Bond-films maken dan de makers van James Bond. Ze máken tenminste films! Het is James Bond Deluxe en niemand die ze tegenspreekt. Gingen de Bond-producenten de strijd maar aan, dat zou pas vuurwerk opleveren. Maar Bond wacht tot Part Two is uitgedoofd en zal, terwijl niemand nog op hem zit te wachten behalve die ene verstokte fan zoals ik, zijn nieuwe hoofd opsteken.

Of we doen het zo: als laatste kunstje daagt Tom Cruise Daniel Craig uit in een doldwaze crossover waar vooral de makers veel plezier aan beleven. De cameo is voor Harrison Ford.

Geen opmerkingen:


© Bond Blog 2009 — 2024
Alle fotorechten voorbehouden aan Danjaq LLC. / Eon Productions, United Artists Co., MGM Studios, Columbia Pictures, 20th Century Fox Home Entertainment, Sony Pictures Inc., Universal Pictures