Films en seriesFilms en series

vrijdag 18 april 2014

Pierce, kop op!

Beste Pierce. De Bond die ik voor het eerst zag in de bioscoop. De Bond die 007 weer op de kaart zette. De Bond die de geheim agent weer liet opleven en hem door de jaren negentig loodste, hop, de 21e eeuw in, en hem bracht waar hij nu nog steeds staat: in het middelpunt van de belangstelling. De Bond die de coolheid van Sean Connery evenaarde en de kwetsbaarheid van George Lazenby, de charme van Roger Moore en de menselijkheid van Timothy Dalton.

Je doet jezelf echt te kort.

Nog steeds schaam ik me dat ik me ooit op de radio heb laten ontlokken dat ik jou de minste van alle Bonds vond. Waarschijnlijk heb je dit toen gehoord, ben je bij jezelf te rade gegaan, en vond je wat ik zei niet eens zo gek.

Maar zo bedoelde ik het helemaal niet!

Het was nog vroeg in de ochtend. En waar ik altijd weiger om mijn voorkeur uit te spreken over mijn favoriete Bond (want die heb ik nu eenmaal niet, jullie zijn me allemaal even dierbaar, heus), had ik ineens een defect in mijn hoofd. Omdat ik On Her Majesty’s Secret Service de allerbeste van alle Bond-films vind, kan ik Lazenby natuurlijk niet afvallen. Ook al wordt hij door velen als de minste gezien, ik had hem graag in nog een Bond-film zien spelen. Hem afserveren als 'slecht' vind ik daarom gewoon te makkelijk.

Beste Pierce. Het heeft te maken met de films die je hebt gemaakt. Het materiaal dat je tot je beschikking kreeg — dat was gewoon niet goed genoeg. Het ligt dus niet aan jou, je hebt gewoon de kans niet gekregen. De tijd was er gewoon nog niet rijp voor om het karakter van Bond meer lagen te geven.

De bungeejump in GoldenEye en de tankchase. De motorstunt en de achtervolging in de parkeergarage uit Tomorrow Never Dies. De bootchase over de Thames in The World Is Not Enough. En tsja, Die Another Day... Die film had nooit gemaakt mogen worden. Die baard van je, die was niet eens echt! Wel bewonderenswaardig hoe je de martelingen van Madonna hebt weten te doorstaan. Chapeau!

Ook al beperkte je je in bovengenoemde hoogtepunten enkel tot de close-ups; dat is waar je goed in was. De model-Bond. Het perfecte plaatje. Goed uitziende man, strak in het pak en sinds Sean Connery eindelijk weer eens een fatsoenlijke partij borsthaar! ...Al was dat toen al uit de mode.

Beste Pierce. Met het beperkte materiaal dat jouw ten deel viel, heb je gedaan wat je kon — en hé, als je haar maar goed zit, toch?

Geen opmerkingen:


© Bond Blog 2009 — 2024
Alle fotorechten voorbehouden aan Danjaq LLC. / Eon Productions, United Artists Co., MGM Studios, Columbia Pictures, 20th Century Fox Home Entertainment, Sony Pictures Inc., Universal Pictures