Films en seriesFilms en series

zondag 28 juli 2024

Visie

Daar stond hij dan in zijn strakke groene broek. Gespannen blik, verbeten kaak. Het gejoel, de knipoog, de zonnebril. Het ingestudeerde rijmpje. Iron Man keert terug in de Avenger-reeks als Dr. Doom. Van hero tot villain, zover ik het begrijp. De hele entourage, de visie van de Marvel Cinematic Universe. Jaloersmakend.

Het zijn waarschijnlijk appels met peren, maar het gaat in beide gevallen over film. The Avengers en James Bond. Van het eerste heb ik nooit iets gezien, over het tweede hang ik graag wat kletspraat op. ‘Het doorzetten in de ene franchise is de andere niet’, krijg ik zonet door van Peter Bogert op Twitter. En dat is precies waar het wringt.

Met misgunnen heeft het niets te maken, al persen ze er honderd superfilms uit per jaar. Ik gun het de Avenger-fans. Ik gun het Robert Downey Jr. Maar ik gun ons óók James Bond! Eentje maar!

Ik gun ons zo’n zelfde podium. Ik gun ons een uitzinnige menigte. Ik gun ons een nieuwe James Bond die ons wat toekomstperspectief biedt. Een beetje houvast. Ik gun ons een visie.

In de begindagen van James Bond zestig jaar geleden was er een visie: zoveel mogelijk films maken en zoveel mogelijk geld verdienen. Langer dan tien jaar hoefde het niet te duren. Cashen op het juiste moment, daarna weer mooie films maken. Dat was een beetje het motto van producent Harry Saltzman. Compagnon Albert Broccoli zag het allemaal net iets genuanceerder en is de rest van zijn verdere leven niets anders blijven doen dan Bond-films produceren. Het publiek vroeg er immers om.

Harry Saltzman en Albert R. Broccoli

Cubby Broccoli is inmiddels bijna dertig jaar dood, h
et publiek vraagt nog steeds om James Bond. Wellicht niet zo luidruchtig als toen, maar het bioscooppubliek ziet de geheim agent nog steeds graag, naast die overload aan superhelden.

Dus als ik Robert Downey Jr. zijn moment zie pakken tijdens Comic-Con; ik voel zijn kippenvel door het scherm heen. Ik wil dat ook voor James Bond! Dat moet Barbara Broccoli toch ook voelen? Of is zij inmiddels zo verzadigd dat het haar allemaal niets meer doet? Moet er echt een tweelingbroer van Daniel Craig worden gevonden om haar een beetje te kietelen?

Laat de aankondiging van Avengers: Doomsday een voorbeeld zijn voor James Bond. Pak het moment en shine. Laat de wereld weten dat je nog bestaat. Dat je verder wil. Dat je visie hebt. Gesteund door miljoenen fans over de hele wereld. We zijn er meer dan ooit klaar voor.

We need you, double-o-seven...

Geen opmerkingen:


© Bond Blog 2009 — 2024
Alle fotorechten voorbehouden aan Danjaq LLC. / Eon Productions, United Artists Co., MGM Studios, Columbia Pictures, 20th Century Fox Home Entertainment, Sony Pictures Inc., Universal Pictures