dinsdag 4 juni 2019

David Arnold is klaar voor Bond 25

Hij is alleen nog niet gevraagd...


Vijfvoudig James Bond-componist David Arnold ziet net als velen van ons uit naar de nieuwe Bond-film. Logische vraag van Jon Burlingame in Variety deze week of Arnold al gevraagd is voor Bond 25: niet dus. Maar wie het wel gaat worden, daarover is nog niets bekend.


In tegenstelling tot vorig Bond-regisseur Sam Mendes heeft de huidige kapitein Cary Fukunaga geen componist achter de hand waar hij vaak mee werkt. Mendes heeft Thomas Newman die Skyfall (2012) en Spectre (2015) een nieuw geluid gaf; Fukunaga heeft niemand. Eon Productions kan daarom net zo makkelijk David Arnold weer contracteren. Arnolds muziek benadert nog het best de sound van John Barry, de maestro die Bond elf films lang zijn unieke klank gaf.

Volgens Arnold zijn de filmmakers nog helemaal niet bezig met de muziek van de nieuwe film. Een proces dat grotendeels pas na de opnamen vorm moet vinden.

De vraag of Arnold al iets achter de hand heeft, is door Burlingame niet gesteld, of in ieder geval niet in het artikel opgenomen. Het zou heel goed kunnen dat het bij David Arnold al is gaan borrelen, en wie weet heeft hij al jaren een White Knight/Surrender-thema achter de hand, een thema dat zo goed werkte in Tomorrow Never Dies (1997), de eerste Bond-film waaraan Arnold zijn naam verbond.

Al is het maar omdat de innemende Engelsman zich zo bescheiden opstelt: als Eon Productions hem belt, staat hij gelijk in de starthouding. Negeren ze hem, dan zal hij als fan met plezier de nieuwe Bond-film gaan kijken.

Alleen al daarom verdient David Arnold weer een credit bij een Bond-film. En je weet wat je aan hem hebt; wat hij aflevert is solide. Zijn James Bond-debuut Tomorrow Never Dies was goed. Bij The World Is Not Enough (1999) en Die Another Day (2002) kwam er steeds meer technogereutel bij kijken, maar voor wie de complete soundtracks beluistert, valt er nog genoeg fijns te beleven. Casino Royale (2006) klonk traditioneler en met Quantum of Solace (2008) overtrof de componist zichzelf met enkele tracks, met Night at the Opera als hoogtepunt.

En nu kan het natuurlijk zomaar gebeuren dat Daniel Craig als hoofdrolspeler én co-producent ook ineens zijn fluit erbij pakt en ineens een riedeltje ten beste ten gehore brengt. Dan kan David Arnold het wel schudden. Zolang dat niet gebeurt, is er nog hoop voor de componist...

Geen opmerkingen:


© Bond Blog 2009 — 2020
Alle fotorechten voorbehouden aan Danjaq LLC. / Eon Productions, United Artists Co., MGM Studios, Columbia Pictures, 20th Century Fox Home Entertainment, Sony Pictures Inc., Universal Pictures